Iklan

Wednesday 6 April 2016

Destinasi Pertama ..Istanbul

Setelah melalui penerbangan yang sangat panjang dengan mata yang dah macam panda kami tiba di lapangan terbang Atartuk International Aiport, Istanbul jam 5petang (waktu Turkey) 11.00malam waktu Malaysia beza waktu malaysia dan Istanbul adalah 5 jam.

Hotel saya dah siap book awal-awal melalui booking.com.Tips saya nak share skit kalau pg oversea especially europe country booking.com is better atau pun budgetplace.com. Hotel yang saya dapat ni harganya sekitar RM200.00 (lokasi : sekitar kawasan Sultanahmet). Disebabkan kami tak rushing so lepak-lepak dulu betulkan pinggang yang dah terperap hampir 12jam sambil menikmati suasana di bumi Istanbul cuaca pun boleh tahan sejuk 6c..gigil juga la bila kena tiup angin.
Nama dia maria, tegur kitaorang sebab katanya muka macam
orangMalaysia...off course we are Malaysian and suprisely she also 
from Malaysia stay at Subang Jaya, back to Istanbul for short break 
gathering with her family. dia tunjuk jalan..untungnya kalau kira 
ramah mesra.
Dari Airpot Atartuk kami naik train dari Stesyen Havalimani ke Stesyen Zeytinburnu dan seterusnya tukar stesyen untuk ke Sultanahmed..dari Sultanahmed hanya jalan kaki untuk sampai ke hotel Q seperti yang telah tempah di booking.com

Hotel kat Istanbul ni cantik2 nampak mewah walaupun sebenarnya hotel budget..seni ukiran dengan lampu lip lapnya..terasa berada di hotel 5stars.
Blue Mosque pada waktu malam..

Rehat2kan badan mandi bagai kami keluar balik..Untuk pengetahuan semua bila waktu musim sejuk waktu siang adalah pendek kul 5.00petang dah macam kul 7.30malam...mula tgk jam ingat dah kul 8malam tapi baru kul 6.00petang..so apalagi jalan-jalan la mana tempat yang boleh cover coz esok pagi dah nak terbang ke Amsterdam.

Stesyen Sultanahmet..simple je
stesyennye kat tgh2 jalan raya
Matawang Turki adalah Lira..currency adalah lebih kurang Malaysia saja..tetapi diorang juga terima matawang Euro...Turki ni terbahagi kepada 2 benua. Istanbul berada di Benua Eropah jadi Euro boleh diterima.Apa yang menarik ada kat Istanbul? saya tak sempat nak cover semua tempat memandangkan kesuntukan masa jadi cover area yg berdekatan je off course semua orang kenal "Blue Mousque", Bazar Spice, Taksim Square kan..tapi malangnya saya tak dapat cover tempat tu semua since ada kes bom di Ankara..semua orang jadi lebih berhati-hati. Tak pe la x de rezeki.
Balik je hotel kecoh pasal kes bom di Angkara..dan satu berita yang hot juga ..."Suspeck pengebom Di Paris ditangkap Di Belgium..Wow!!! macam tak selamat je ni tapi program telah disusun sebaik-baiknya..Tawakal je la..

Kita sambung di bumi Amsterdam pulak ye...daaaaaahhhh!!!!

No comments:

Post a Comment