Iklan

Friday 30 September 2011

Vietnam with Love... part 2

Hari ke-2..aku ditemani tour guide yang bernama Mila..glamor si Mila ni..coz penah masuk TV kat Malaysia..untuk rancangan kat ASTRO (bersama fara breep..breep tu) tak tau tajuk.

Destinasi pertama...tempat borong kain..nama tempat pun tak ingat..(dey apa daaaa...). Kat sini memang gile tengok kain..coz cantik-cantik. Cakap jek nak kain ape (cotton veitnam, jessey, lycra, cotton silk, vishcos (sorry klu salah eja), vietnam silk semua ada. Harga..memang teramatlah berpatutan.

Dah habis borong kain..pegi pulak tempat jual baju kurung siap. Rupa-rupanya si Mila ni ade kedai jual baju (borong)..so memang kena la ..habis aku borong baju kat tempat dia.


Kiriman dari teman-teman dan saudara mara juga banyak tapi lebih tertumpu kepada jubah..jadi aku pn minta la si mila ni carikan tmpat jual jubah memandangkan jubah yang ade di kedai dia tidak berjaya menarik minat aku untuk membeli..






Penat dah sebenarnya berjalan (sampai 4 buah kedai) x de yang bekenan (jubah)..perut pun lapar..pg la makan tengahari (padahal dh pukul 3.00 ptg) di Halal @ Saigon..Sesiapa yang pernah berkunjung ke Vietnam pasti tau akan restoran ni..ramai orang malaysia makan disini coz kerajaan malaysia ade keluarkan certificate halal. Errgghhh..alhamdullillah kenyang....

Memandangkan si mila ni kebocoran (ala..masalah pompuan biase la tu) jadi kiteorang kenala ikut dia balik umah..nak jugak tengok macam mana umah diorang..sedih, dan teramatlah daif kaum muslim champa disana...kawasan kampung yang aku anggap mcm kampung kat malaysia ni..jauh meleset. Nak masuk ke kampung diorang hanya boleh berjalan kaki, motor atau berbasikal...kalau jalan kaki memang ngam2x jek..kalau selisih ngan motor kena la berhenti..tapi kalau motor sama-sama motor..tu aku x pasti mcm mana (boleh bayangkan tak..betapa sempitnya kawasan mereka)..kalau rumah tu tak yah bayangla..sempit gile...kalau kentut pun orang boleh dengar..Begitulah kaum muslim disana ...ditindas.

Ok..next destination...tempat jubah...yeeyyy..akhirnya jumpa..tapi masa dah lewat kedai dah nak tutup...kerek gile ..tak de budi bahasa..halau aku and the geng. Serius cakap kedai dia nye baju memang cantik-cantik (rugi kalu tak beli). Kalau ikutkan sakit hati (coz kena halau)..tak hingin aku nk pegi lagi..tapi memandangkan hanya kedai tu je yang ade jubah yang meletup-letup..perasaan tu kena la buang jauh-jauh..

Malam telah pun melabuhkan tirainya walaupun jam baru menunjukkan jam 6 petang waktu tempatan. Walaupun kaki terasa kejang...tapi nafsu shopping tu masih menebal...pompuan pompuan..selasai membersihkan diri,rehat kejap..Aku n the geng sambung lak shopping kat night market..Kali ni dapat la lama sikit...

1 comment: